marți, 15 octombrie 2013



Snoezelen, ca metodă orientată terapeutic

Până în acest moment, nu se obișnuiește ca terapia Snoezelen să fie recomandată de medici, deși ar putea fi considerată o terapie neuropsihologică, aceasta din cauza că cercetările privind rezultatele acestei terapii sunt încă insuficiente.Terapeuții ocupaționali integrează terapia Snoezelen în practica lor și o consideră o intervenție de integrare senzorială.
Terapia necesită o abordare structurată (practica vizată), replicabilitate (să poată fi folosită și pentru alții) și diversitate (în locații diferite și în medii diferite) (conform Rohmann/Hartmann 1988, 82).
Momentul de dinainte de a începe terapia Snoezelen poate fi înregistrat prin diverse proceduri de diagnosticare (percepție, concentrare, abilități sociale) și prin observare dar și prin proceduri tehnice de măsurare (puls, tensiune arterială, rapiditatea respirației, ochi). Înregistrările video sunt însă opțiunile preferate pentru evaluarea  problemelor observabile privind concentrarea și atenția și îi permit subiectului să se auto-observe. Observarea mai atentă și răspunsurile la întrebări privind potențiale probleme psihologice, emoționale și de comportament, obiceiuri sau comportamente sociale, completează imaginea.
În final toate înregistrările, observațiile și chestionarele completate vor fi evaluate. Rezultatele vor influența conținutul sesiunilor Snoezelen următoare. 


Un specialist (profesor cu calificare în Snoezelen) folosește Snoezelen pentru a îmbunătății, compensa sau îndepărta incapacități de ordin primar și secundar în arii diferite diagnosticate. Este necesar un diagnostic inițial clar al stării actuale, modul de compensare propus și rezultatele așteptate. Snoezelen poate fi asociat cu rezultate excelente în mod deosebit în arii precum percepția, relaxarea, imaginația și creativitatea, relațiile sociale, comunicarea și memoria.

Snoezelen ca și măsură educativă



Spre deosebire de Snoezelen ca și măsură orientată terapeutic, Snoezelen ca măsură educativă asigură suport pentru procesele educaționale.

În general ținta interveției Snoezelen este de a activa și susține dezvoltarea și învățarea, facilitarea explorarii mediului, stabilirea unei relații de bază și dezvoltarea abilităților de comunicare non-verbală, integrarea în structurile sociale, dezvoltarea abilităților de viață, și relaxarea.

Desigur acestea sunt și scopurile procesului terapeutic și a măsurilor orientate terapeutic.
Dacă scopul intervenției este unul educațional nu este necesară în mod deosebit dovada eficienței. În general se poate observa că adolescenților, copiilor, adulților le face mare plăcere să stea în camera Snoezelen și se pot relaxa ușor. Acețtia experimentează stimulare vizuală, auditivă, tactilă, kinestezică și proprioceptivă, precum și gustativă și olfactivă. Dintr-o perspectivă educațională Snoezelen este caracterizat prin încurajarea activităților liber alese, după cum a fost și intenția domnilor Hulsegge și Verheul la început (Hulsegge/Verheul 1997, 10-12).


Chiar dacă un profesor îl “direcționează” pe copil sau adult către experiența Snoezelen aceasta nu este în contradicție cu scopul inițial de alegere liberă. Fiecare profesor trebuie să se gândească la cursul sesiunii dinainte. Mulți copii și adolescenți găsesc dificil să stea în cameră fără însoțitor și să stea concentrați pentru o periodă mai lungă de timp. Pentru domeniul educațional ideea ințială că “nimic nu este obligatoriu – totul este permis” este ]n perspectivă.

Brehmer descrie efectele Snoezelen astfel:
·         crește abilitatea de relaxare
·         scade comportamentul agresiv și auto-agresiv
·         crește răbdarea de a desfăsura o anumită activitate
·         crește implicarea în activități/ inițiativa
·         crește sociabilitatea
·         urmărește echilibrul dintre activare și relaxare
(Brehmer 1997, 376-386) 


Snoezelen ca și activitate recreativă oferă tuturor grupurilor țintă o șansă în plus pentru dezvoltare, însoțitorul de regulă oferă impulsul, obsrevă și intervine doar dacă apare un pericol.
Controlul impus în școli este aproape inexistent. În general Snoezelen servește dezvoltarea și este aplicat ca și măsură preventivă sau pentru a echilibra prin compensare.
În perioadele când așteptările sunt mari acasă, la școală, la serviciu și presiunea psihologică-emoțională este prea mare, apare nevoia de metode de relaxare. O cameră Snoezelen asigură mediul unde să poată fi găsit echilibrul, și oferă contrabalansarea setrsului zilnic. Prin crearea imaginilor mentale și prin meditație, precum și prin tehnicile speciale de respirație, vizita camerei Snoezelen vă va conduce la o stare de relaxare profundă.
Autor: Krista Mertens
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu